Wiele firm, pozbawionych badań i planowania, podejmuje pochopne i nierozważne decyzje. Wpływają one negatywnie na wartość ich przedsiębiorstwa. Nasz apetyt na prostotę nie powinien być ważniejszy od potrzeby bycia dokładnym. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi przyszłość firmy.

W świecie, w którym prezesi są przepełnieni kofeiną, zestresowani i pozbawieni czasu, wielu z nich dało się omamić łatwym w użyciu szablonom strategicznym, które pozwalają na szybkie opracowanie strategii biznesowej. Jednak pobieranie szablonów zazwyczaj sprzyja krótkowzrocznemu myśleniu i słabej realizacji strategii. Rezultatem jest często coś, co bliższe jest krótkoterminowemu planowi operacyjnemu niż prawdziwej strategii.

Nieprzemyślana strategia biznesowa

Planowanie strategiczne, budowanie strategii rozwojowej, nie może być przypadkowo wymyślone w ciągu kilku godzin. Często planowanie strategiczne kojarzy się z przeprowadzeniem analizy SWOT. Uczestnicy przychodzą na całodniowe spotkanie i kończą je z listą możliwości, zawierającą nieprecyzyjne strategie, takie jak „ekspansja międzynarodowa”. Ich lista jest pozbawiona jakiejkolwiek analizy rynku, badań i wywiadu biznesowego. Kiedy ich nieprzemyślana taktyka zawodzi, zrzucają winę na strategię. Trzeba pamiętać, że analiza jest kluczowa. Musi dotyczyć specyficznych obszarów. Powinna być określona w czasie, zawierać sposób realizacji konkretnych celów oraz określać konkretne działania w celu rozwoju strategicznego.

Opracowanie strategii rozwoju w 10 krokach – Wizja i cechy strategii

Oto 10 kroków, które warto podjąć, aby zbudować najlepszą strategie rozwojową dla swojego biznesu:

1. Opracuj prawdziwą wizję – strategia rozwojowa

Wizja to abstrakcyjne słowo, które dla różnych ludzi oznacza odmienne rzeczy. W klasycznym ujęciu wizja lub deklaracja wizji jest spojrzeniem w przyszłość. Powinna zawierać aspiracje dotyczące rodzaju organizacji, jaką chcesz być. W przeciwieństwie do deklaracji misji, wizja powinna jasno określać, jak wygląda sukces (klienci, usługi, rynki, wielkość sprzedaży, obszary sprzedaży itp.).

2. Zdefiniuj przewagę konkurencyjną w swojej strategii rozwojowej

Istotą strategii rozwojowej jest określenie, w jaki sposób firma może dostarczać swoim klientom unikalną wartość. W wielu sektorach gospodarki, firmy tkwią w morzu identycznych produktów. Dobrze przemyślana strategia biznesowa powinna uwzględniać, w jaki sposób firma może stworzyć przewagę nad konkurencją w zakresie oferty usług, modelu cenowego, systemu dostaw i innych. Optymalna strategia rozwojowa określa działania organizacji, określone w czasie. 

3. Zdefiniuj swoje cele w strategii rozwojowej

Jedną z najpoważniejszych barier wzrostu jest niewłaściwe określenie celów. W przypadku braku bardzo konkretnych celów, firmy cierpią z powodu niejasnych komunikatów. Co za tym idzie? Brak koordynacji między działami sprzedaży i marketingu. Zdefiniowanie nisz i specjalizacji pozwala firmom skoncentrować zasoby (oczywiście niektóre firmy z założenia są generalistami).

Wyraźnie określone rynki docelowe dają firmie możliwość stworzenia zintegrowanego podejścia do sprzedaży i marketingu, w którym marketing zwiększa wydajność sprzedaży. Plany sprzedażowe i marketingowe są realizowane skuteczniej, gdy cele są ściśle określone.

4. Skup się na systematycznym wzroście w strategii rozwojowej

Jak mówią eksperci : „Dobrze prosperująca firma to rozwijająca się firma”. Tylko dzięki wzrostowi firmy można sobie pozwolić na takie działania, jak inwestowanie w technologie, najlepszych specjalistów i nowy sprzęt. Plan strategiczny powinien określać, w których segmentach firma będzie się rozwijać i w jakich proporcjach, tak aby asortyment produktów dawał określony wynik marży netto.

Dopiero po wyciągnięciu takich wniosków przedsiębiorstwa będą wiedziały, na ile mogą sobie pozwolić, jeśli chodzi o nakłady inwestycyjne, koszty ogólne, program rozwoju organizacji itp.

5. Podejmuj decyzje na podstawie faktów w strategii rozwojowej

Kierownictwo często narzeka na brak dobrych danych, na których podstawie można podjąć konkretne działania. Dobra Strategia rozwojowa bierze pod uwagę fakty i specyficzne dane.  Jeśli sami nie jesteśmy w stanie określić obszarów zapotrzebowania i nie umiemy tych danych analizować, należy zatrudnić specjalistę. Wskaże nam istotne dane. Tylko cele wyznaczone na podstawie faktów będą optymalne dla organizacji.

6. Myśl długoterminowo – strategia rozwojowa

W obliczu ciągłych zmian horyzonty planowania są krótsze niż kiedyś. Jednak myślenie wyłącznie w perspektywie kwartału to pułapka, która może pozbawić firmy umiejętności patrzenia z szerszej perspektywy. Najlepsze w swojej klasie przedsiębiorstwa tworzą procesy zaprojektowane tak, aby traktować strategię rozwoju jako cykl roczny, a nie jednorazowe wydarzenie.

7. Bądź elastyczny i zorientowany na cel

Przedsiębiorstwa mogą myśleć długofalowo i nadal być elastyczne. Na przykład, kluczowym elementem strategii rozwojowej jest analiza sił zewnętrznych. Firmy powinny oceniać długoterminowe siły zewnętrzne i dostosowywać się do nich w oparciu o nowe informacje.

Jeff Bezos z firmy Amazon organizuje spotkania dotyczące strategii rozwoju w każdy wtorek. Robi to po to, aby utrzymać strategię rozwojową w centrum uwagi swojego zespołu kierowniczego.

8. Włączenie społeczne w strategii rozwojowej

Aby zachować zwinność i elastyczność firmy włączają w swoją strategię inne osoby niż. Strategia rozwoju przedsiębiorstwa powinna zakładać świeże spojrzenie na działania przedsiębiorstwa.

Decyzja o tym, kogo włączyć do tworzenia strategii, jest wyborem krytycznym. Zalecamy, aby właściciele firm włączyli w ten proces osoby, którym mogą zaufać. Także osoby, które potrafią myśleć strategicznie oraz realizować założony program. 

9. Zainwestuj czas i zasoby finansowe w pracę wstępną przy tworzeniu strategii rozwojowej

Strategia rozwojowa firmy
Źródło: Pexels.com

Jeśli przedsiębiorstwa mają zamiar traktować strategię rozwoju poważnie, powinny przeprowadzać badania z obszarów w których strategia rozwoju ma być wdrożona. Działania wstępne są równie ważne co sam proces realizacja planu rozwoju.

Mierz swoje wyniki i wykonuj je z najwyższą starannością

Strategia rozwojowa wymaga szczegółowości.

Każda strategia rozwoju powinna być możliwa do zastosowania w praktyce oraz określona w czasie. Firmy, które są najlepsze w swojej klasie:

  • Mają strategiczny plan działania, który często (zwykle co miesiąc) monitorują.
  • Promują wspólną odpowiedzialność za plan wśród kadry kierowniczej i działów.
  • Stosują kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), które są przewidywalne, zlokalizowanie w czasie i bezpośrednio powiązane z planem strategicznym.
  • Ustalają kaskadowe cele, które dotrą do każdego działu i każdego pracownika.
  • Konfigurują kalendarz korporacyjny w taki sposób, aby promować produktywne spotkania oraz ustanawiać cykl zarządzania wydajnością.

Co roku należy powtarzać cykl strategiczny.

Realizacja planowania strategicznego wymaga dyscypliny. Obowiązkiem kadry kierowniczej wyższego szczebla jest promowanie procesów, które utrzymują zespół skoncentrowany na celu i nagrodzie.

People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Strategia rozwojowa firmy – jak ją opracować? 10 kroków
  • 20 czerwca 2022

    Planując strategię działania trzeba zawsze zawierać w niej korzyści długofalowe, jakie ma przynieść firmie przyjęty plan działania. To ważne.

    Reply

Write a response

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close