Wpływ toksycznych ludzi jest jednym z największych czynników rozpraszających, z jakimi możemy mieć do czynienia w miejscu pracy. Obcowanie z toksycznymi ludźmi to strata czasu. Pozbawia Cię energii, wprawia w negatywny nastrój, odwraca uwagę od pracy, zajmuje miejsce w Twoim i tak już zajętym mózgu i może zepsuć Ci humor. Niestety, każdy z nas styka się z toksycznymi ludźmi w pewnym momencie swojej kariery zawodowej, a czasem nawet przez cały okres jej trwania.

Toksyczni ludzie w pracy – rodzaje

Istnieje wiele rodzajów toksycznych osób w miejscu pracy:

  • Manipulatorzy,
  • dręczyciele,
  • plotkarze,
  • osoby negatywnie nastawione,
  • sabotażystki,
  • osoby, których obecność po prostu wysysa życie z pomieszczenia.

Chociaż radzenie sobie z toksycznymi ludźmi może być nieprzyjemne, w pracy jest to trudniejsze niż w życiu prywatnym. W życiu prywatnym możemy wybierać przyjaciół i osoby, z którymi utrzymujemy kontakty. W biurze jest to trudniejsze. Jesteśmy zmuszeni widywać te osoby przez co najmniej 40 godzin tygodniowo i współpracować z nimi na co dzień lub w ramach projektów. Nawet jeśli nie musimy pracować bezpośrednio z toksyczną osobą, sama jej obecność może mieć na nas niekorzystny wpływ.

Skutki przebywania z toksycznymi ludźmi w pracy

Badania wykazały następujące skutki obecności nawet jednej toksycznej osoby w miejscu pracy:

  • Obniżenie satysfakcji z pracy.
  • Zwiększony stres.
  • Niższa wydajność.
  • Wyższy wskaźnik rotacji pracowników.
  • Problemy z zasypianiem.
  • Słabe zdrowie psychiczne.
  • Niegrzeczne zachowanie jest zaraźliwe.

Jak widać, skutki działania toksycznych współpracowników są poważne. Dobra wiadomość jest taka, że można zrobić wiele, aby je ograniczyć!

Radzenie sobie z toksycznymi ludźmi wymaga czasu i praktyki. Oto kilka wskazówek, jak można to zrobić profesjonalnie i skutecznie!

Taktownie ograniczaj zaangażowanie!

Toksyczni współpracownicy
Źródło: Pexels.com

Toksyczni ludzie w pracy mogą szerzyć negatywne nastawienie, plotkować i stwarzać problemy – pozostawiając cię w poczuciu wyczerpania, przygnębienia i ogólnego załamania! Im bardziej angażujesz się w relacje z toksyczną osobą, tym bardziej ona będzie angażować się w relacje z Tobą.

Oto kilka prostych wskazówek, jak taktownie ograniczyć zaangażowanie:

  • Używaj wskazówek słownych. Odpowiadaj krótkimi zdaniami i bez entuzjazmu lub, aby być jeszcze bardziej bezpośrednim, milcz. Nie pozwól, aby cisza sprawiała, że czujesz się niekomfortowo. Zamiast tego wykorzystaj ją, aby się chronić!
  • Ucinaj rozmowę pod z góry zaplanowaną wymówką: „Muszę iść na spotkanie”, „Mam termin” lub „Możemy porozmawiać później?”. Nie przepraszaj za ucinanie rozmowy, a zanim nadejdzie to „później”, rozmówca prawdopodobnie przejdzie już do kogoś lub czegoś innego.
  • Przeformułuj to, co mówią, w pozytywny sposób: „Dobre intencje Kasi mogą być czasem źle zrozumiane” lub „Łatwo pomylić pasję Krzyśka z agresją”. W ten sposób pokażesz toksycznej osobie, że nie myślisz w ten sam sposób, co ona.
  • Bądź bezpośredni. Jeśli wszystko inne zawiedzie, a toksyczna osoba będzie się upierać, powiedz jej wprost, że nie jesteś zainteresowany tą dyskusją. Na przykład, jeśli jesteś nowy w danej organizacji, a toksyczny współpracownik ją krytykuje, grzecznie powiedz mu: „Rozumiem twoją frustrację. Naprawdę chcę być tu szczęśliwy, a takie dyskusje mogą mi to utrudnić”.
  • Wszystkie te metody mogą być kłopotliwe! Wymagają też dużej pewności siebie, ale kiedy już będziesz pewny siebie, swojej roli i ugruntujesz swoją pozycję w organizacji, łatwiej będzie Ci taktownie ograniczać zaangażowanie.

Nagradzaj dobre zachowanie

Niezależnie od tego, czy jesteś na stanowisku kierowniczym, czy nie, możesz wykorzystać swoją pewność siebie do nagradzania dobrego zachowania, pokazując w ten sposób toksycznym osobom, że nie będziesz tolerować ich złych intencji ani się w nie angażować. Oto kilka prostych sposobów nagradzania za dobre zachowanie:

  • Celowo wybieraj osoby, z którymi spędzasz czas: Spędzaj więcej czasu z dobrymi ludźmi. Tymi, którzy są tacy jak Ty!. Mniej z ludźmi toksycznymi. Będzie to wyraźny sygnał dla osób z Twojego otoczenia.
  • Chwal, gdy ktoś zachowuje się pozytywnie lub przejawia pozytywne zachowania. Można to robić niezależnie od tego, czy jest się szefem, czy nie, za pomocą sygnałów fizycznych i werbalnych: uśmiechając się, zgadzając się, angażując się i pracując częściej z pozytywnymi ludźmi.
  • Używaj języka ciała. Fizycznie odwróć się od toksycznej osoby. Zrób krok do tyłu, gdy się do niej zbliża. Odsuń się na bok, gdy przechodzi obok. W ten sposób świadomie i podświadomie dasz tej osobie do zrozumienia, że nie jesteś zainteresowany nawiązaniem kontaktu.

Chroń swoją pracę i reputację

Najtrudniejszym z toksycznych typów jest sabotażysta, zwłaszcza jeśli w jakiś sposób zyskał on władzę w organizacji. Możesz obawiać się zdystansowania od kogoś, kto jest zarówno toksyczny, jak i wpływowy, w obawie, że może on sabotować twoją pracę i reputację. I powinieneś, ponieważ jest to niebezpieczny typ osoby, którą warto mieć w biurze.

Oto kilka wskazówek, jak sobie z nimi radzić:

  • Ograniczanie zaangażowania, jak wspomniano wcześniej: poprzez wskazówki słowne, ucinanie rozmowy, przeformułowanie lub bezpośredniość. Oczywiście wszystko w taktowny sposób.
  • Nie reaguj na czynniki wyzwalające. Reagowanie na sygnały sprawi, że toksyczna osoba stanie się jeszcze bardziej toksyczna. Na przykład, jeśli toksyczna osoba zawstydza cię w e-mailu – nie odpowiadaj na niego. Zamiast tego, jeśli to stosowne, omów tę kwestię z innymi osobami osobiście i w cztery oczy. W przeciwnym razie po prostu ignoruj.
  • Buduj silne i pozytywne relacje z innymi. Sprzymierzenie się z innymi nietoksycznymi osobami w organizacji pomoże ci zyskać pozytywną pozycję. W liczbach tkwi siła, a wsparcie innych, którzy są tacy jak Ty, jest kluczowe.
  • Niech Twoja praca mówi sama za siebie. Sabotażysta nie może zniszczyć świetnej pracy i wspaniałego nastawienia. Wszystko, co możesz zrobić, to pozwolić, aby Twoja praca mówiła sama za siebie. Pokaż swoje najlepsze oblicze reszcie organizacji. W ten sposób zmniejszysz szanse na to, że sabotażysta zniszczy Twoją reputację.

Zamykanie pętli

Tak, wszystkie te metody mogą być kłopotliwe, ale są też bardzo skuteczne w powstrzymywaniu skutków działania toksycznych osób. Okazywanie niezgody, dystansowanie się lub milczenie, gdy ktoś nadmiernie się angażuje, może być trudne. Jednak takie postępowanie ograniczy wpływ, jaki toksyczna osoba wywiera na Ciebie pod względem stresu, wydajności i ogólnego szczęścia zarówno w pracy, jak i poza nią.

To Ty uczysz ludzi, jak mają Cię traktować. Wyznaczanie jasnych granic pozwoli Ci trzymać się z dala od toksycznej osoby. Za każdym razem, gdy ćwiczysz stawianie granic, stajesz się silniejszy w swojej roli, rozwijasz karierę, zwiększasz pewność siebie i ilość czasu, który poświęcasz na to, co naprawdę ważne.

People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Jak radzić sobie z toksycznymi osobami w pracy i biznesie?
  • 1 lipca 2022

    Radzę unikać toksycznych osób. To jedyna słuszna opcja.

    Reply

Write a response

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close